Komplexná diagnostika klienta
Psychologická diagnostika sa zameriava na:
- úroveň intelektových schopností,
- úroveň jednotlivých psychických funkcií (napr. pozornosť, pamäť, myslenie),
- osobnosť a emocionalitu,
- reakcie na záťažové situácie a konflikty,
- individuálnu schopnosť zvládať náročné situácie,
- hodnotenie kvality spracovania zmyslových podnetov (senzorická integrácia),
- aktuálne špecifické zmeny v prežívaní a správaní klienta.
Špeciálno-pedagogická diagnostika sa zameriava na:
- úroveň čiastkových kognitívnych funkcií,
- posúdenie koordinácie pohybov, rovnováhy, posturálnej stability a jemnej motoriky,
- včasné zachytenie známok nezrelosti nervového systému a senzorického profilu, ktoré môžu ovplyvňovať učenie, správanie a celkový rozvoj dieťaťa,
- úroveň školských zručností zodpovedajúcich danému veku klienta,
- aktuálne špecifické prejavy v prežívaní a správaní klienta,
- podozrenie na špecifické vývinové poruchy učenia alebo správania a iné zdravotné znevýhodnenia.
Pri prvej návšteve je potrebné zobrať so sebou:
- kópiu odborných vyšetrení od narodenia klienta;
- korekčné pomôcky, ktoré klient potrebuje pri práci (napr. okuliare, lupa,…).
Postup vyšetrenia:
- vyšetrenie začína v dohodnutom čase, zväčša v ranných hodinách v doobedňajšom čase (je dôležité, aby ste nemeškali),
- klient prichádza v sprievode zákonného zástupcu,
- zákonný zástupca vyplní potrebné dokumenty, ktoré sú súčasťou osobného spisu klienta (žiadosť o vyšetrenie v SCPP BambiCentrum, anamnestický dotazník),
- prebieha postupne špeciálno-pedagogické a psychologické vyšetrenie (v trvaní 2 – 3 hodín), prostredníctvom štandardizovaných a neštandardizovaných diagnostických testov a rozhovoru s klientom;
- po vyšetrení prebieha odborné poradenstvo pre rodiča, v rámci ktorého sa zhodnotia závery realizovaných diagnostík, ako aj následné odporúčania a navrhované postupy ďalších krokov v procese komplexnej diagnostike a následnej intervencie.
Zhodnotenie školskej spôsobilosti
Vyšetrenie školskej spôsobilosti
- ideálny stav vývinu žiaka pri nástupe na základnú školu je vtedy, ak sú čiastkové kognitívne/ špecifické funkcie rovnomerne rozvinuté,
- ak je vývin dieťaťa od narodenia oneskorený alebo nerovnomerný, spoje medzi analyzátormi sa vytvárajú ťažšie a špecifické funkcie mozgu tak dozrievajú nerovnomerne a celkovo podpriemerne,
- prejavy tohto nerovnomerného vývinu pozorujeme už v ranom a predškolskom veku, a to v oblasti oneskorenej reči, grafomotorickej neobratnosti, sociability,
- neskôr ako problémy v školských zručnostiach, ktoré vznikajú ako dôsledok rôznych variantov deficitov v špecifických funkciách u týchto žiakov, ktoré sa prejavujú v oblastiach vizuálnej percepcie (vizuálne členenie, vizuálna diferenciácia, vizuálna pamäť), v auditívnej percepcie (auditívne členenie, auditívna difereciácia, auditívna pamäť), priestorovej orientácie (hmatové vnímanie, telesná schéma, dvojdimenzionálna priestorová orientácia), v intermodálnych vzťahoch a v serialite,
- práve tieto oslabenia sú následne jedným z predpokladov vzniku vývinových porúch u detí a žiakov, a to najmä vývinových porúch učenia a porúch aktivity a pozornosti.
Vyšetrenie školskej spôsobilosti sa zameriava na:
- získanie informácie o aktuálnych schopnostiach a zručnostiach a predpokladoch dieťaťa, ktoré sú potrebné na optimálny štart v základnej škole a nadobúdanie školských zručností:
- úroveň čiastkových kognitívnych/ špecifických funkcií,
- úroveň predčitateľských zručností,
- úroveň grafomotorických zručností,
- úroveň matematických predstáv,
- sociálne, emocionálne prejavy a psychomotorický vývin.
- vyšetrenie začína v dohodnutom čase, zväčša v ranných hodinách v doobedňajšom čase (je dôležité, aby ste nemeškali);
- klient prichádza v sprievode zákonného zástupcu;
- zákonný zástupca vyplní potrebné dokumenty, ktoré sú súčasťou osobného spisu klienta (žiadosť o vyšetrenie v SCPP BambiCentrum, anamnestický dotazník),
- prebieha postupne špeciálno-pedagogické a psychologické vyšetrenie (v trvaní 2 – 3 hodín), prostredníctvom štandardizovaných a neštandardizovaných diagnostických testov a rozhovoru s klientom;
- po vyšetrení prebieha odborné poradenstvo pre rodiča, v rámci ktorého sa zhodnotia závery realizovaných diagnostík, ako aj následné odporúčania a navrhované postupy ďalších krokov v procese komplexnej diagnostike školskej spôsobilosti
- v prípade zisteného nerovnomerného, resp. oneskoreného vývinu je klientovi navrhnutý proces následnej intervencie, prípadne pokračovanie v plnení povinnej školskej dochádzky v materskej škole (t.j. „odklad školskej dochádzky“).
Pri prvej návšteve je potrebné zobrať so sebou:
- kópiu odborných vyšetrení od narodenia klienta;
- korekčné pomôcky, ktoré klient potrebuje pri práci (napr. okuliare, lupa,…).
Pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole (v minulosti tzv. „odklad školskej dochádzky“)
Od 1.1.2021 je účinná nová legislatívna zmena zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Táto zmena upravuje postup pri podávaní žiadaní o pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ.
Kto má podať podnet na pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ?
- zákonný zástupca informuje riaditeľku MŠ, že by mal záujem o pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ pre svoje dieťa,
- riaditeľka MŠ odporučí zákonnému zástupcovi návštevu príslušného zariadenia poradenstva prevencie.
Kedy je potrebné uvažovať o pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ?
- ak má rodič pochybnosti o tom, či dieťa dosiahlo školskú spôsobilosť (t.j. má ťažkosti napr. v grafomotorických činnostiach, v nestálej pozornosti pri vedených činnostiach, oneskorený alebo narušený vývin reči, a pod.),
- ak učiteľka/riaditeľ MŠ odporučí zákonnému zástupcovi, aby ich dieťa pokračovalo v plnení povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ.
Musí ísť dieťa na zápis do základnej školy, aj keď rodič podal žiadosť na pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ?
- Áno. Rodič má zákonnú povinnosť zapísať dieťa do ZŠ pri splnení podmienky veku. Každý dieťa po dovŕšení 6 rokov na zápis do ZŠ bude musieť ísť aj napriek tomu, že zákonný zástupca uvažuje dať žiadosť na pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ. V ZŠ bude zákonný zástupca dieťaťa sám iniciatívne informovať riaditeľa ZŠ o tom, že požiada riaditeľku MŠ o pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ.
- Ak dieťa ani po pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole nedosiahlo školskú spôsobilosť, začne najneskôr 1. septembra, ktorý nasleduje po dni, v ktorom dieťa dovŕšilo 7.rok veku, plniť povinnú školskú dochádzku v ZŠ.
Čo musí rodič predložiť pri žiadosti na pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ?
Potrebná je písomná žiadosť s prílohami:
- písomný súhlas príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie,
- písomný súhlas pediatra,
- informovaný súhlas zákonného zástupcu.
Kto vydáva rozhodnutie o pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ?
Rozhodnutie vydáva riaditeľ MŠ.
Intervenčné a terapeutické činnosti
Špeciálno-pedagogické intervencie
Skupinové špeciálno-pedagogické intervencie- cielená stimulácia oslabených čiastkových kognitívnych a špecifických funkcií a ich následné prepájanie so školskými zručnosťami podporuje nielen učenie, ale aj celkové úspešné fungovanie dieťaťa v každodennom a školskom prostredí. V rámci našich skupinových špeciálno-pedagogických intervencií pracujeme so žiakmi systematicky a cielene prostredníctvom overených špeciálnych programov:
Školský program bilaterálnej integrácie – zameraný na rozvoj spolupráce oboch mozgových hemisfér a zlepšenie koordinácie pohybov, čo podporuje školské zručnosti ako čítanie, písanie a pozornosť.
Program stimulácie špecifických funkcií – rozvíja zrakové, sluchové, priestorové a motorické vnímanie, ktoré sú základom pre osvojenie si školských vedomostí.
Fonomatické a fonologické uvedomovanie – kľúčové pre rozvoj predčitateľských a čitateľských zručností, najmä pri predchádzaní alebo zmierňovaní porúch učenia.
Rozvoj sociálnych zručností – posilňujeme schopnosti detí nadväzovať a udržiavať vzťahy, zvládať konflikty, spolupracovať a vyjadrovať svoje potreby vhodným spôsobom.
KuPOZ
Program KUPOZ vypracovala klinická psychologička PhDr. Pavla Kuncová za účelom rozvoja pozornosti u detí. Program je určený pre deti mladšieho školského veku od 8 do 12 rokov. Zameraný je najmä na rozvíjanie sluchového a zrakového vnímania, sluchovej a zrakovej pamäte, schopnosti koncentrácie pozornosti, logické myslenie a vyjadrovacie schopnosti.
Pre koho je vhodný
- s poruchami pozornosti a hyperaktivitou,
- poruchami učenia,
- pomalším psychomotorickým tempom,
- neurotickými ťažkosťami,
- s hraničným intelektom,
- s intelektovým nadaním
Ako funguje
Hravým spôsobom trénuje návyky pozornosti, priestorových vzťahov, pojmového myslenia či psychomotorického tempa. Základom programu je práca v domácom prostredí, založený je na spolupráci rodiča a dieťaťa, kedy rodič s dieťaťom pracuje s pripravenými pracovnými listami pod metodickým vedením zaškoleného odborníka (špeciálny pedagóg) a nasleduje jeho odporúčania.
Trvanie programu je 15 týždňov, kedy rodič spolu s dieťaťom pracuje denne približne 15 – 20 minút. Dôležitá je pozitívna motivácia dieťaťa pre prácu, kladenie dôrazu na udržanie a prenášanie pozornosti. Rodič v dohodnutých intervaloch (napr. každých 14 dní) príde na konzultačné stretnutie s odborníkom, kedy sa oboznámi s ďalším postupom v programe. Jednotlivé úlohy majú stúpajúcu náročnosť, niektoré sú časovo limitované. Dieťa sa takto učí pracovať s časovým limitom, zvyknúť si na časové obmedzenie v situáciách, ktoré ho neohrozujú. Úspech programu spočíva už vo vykonaní zadaných úloh a nie v ich riešeniach.
Čo posilňuje
- pozitívnu komunikáciu a vzťah medzi dieťaťom a rodičom,
- psychomotorické tempo,
- výkon v koncentrácii pozornosti dieťaťa,
- sebavedomie dieťaťa,
- emočné vyladenie pri prístupe k pravidelnej práci,
- odbúranie stresu z časového limitu,
- celkové zlepšenie školského výkonu
- podporuje učenie sa pravidelnosti vykonávania cielenej činnosti
Postup: konzultácie s odborníkom 2 x mesačne (príp. podľa potreby) – 20 eur /rozsah 30- 45 min./
Tréning sluchového spracovávania - JIAS
JIAS sluchový tréning môže byť prínosom pre deti, mládež a dospelých s rôznymi rečovými a/alebo jazykovými problémami, prejavujúcimi sa na úrovni tak verbálnej (slovnej), ako i písomnej (vrátane špecifických porúch učenia a dyslexie). Toto môže zahŕňať ťažkosti v jednej, alebo niekoľkých nasledovných oblastiach:
- Správna výslovnosť
- Expresia (rozprávanie)
- Sluchové spracovávanie / počúvanie
- Písaný jazyk (dyslexia)
- Čítanie
- Písanie / pravopis
- Fonematické/fonologické uvedomovanie
- Dyspraxia
- Poruchy autistického spektra
- Porozumenie a zapamätanie informácií a inštrukcií
- Časovo obmedzená schopnosť udržať pozornosť – ťažkosti s koncentráciou
- Sebavedomie a sebadôvera
- Správanie – v dôsledku zníženej schopnosti komunikácie
- Precitlivenosť na hluk alebo určité zvuky
JIAS sluchový tréning vykazuje veľmi dobré výsledky pri nasledovnej symptomatike:
- Zlepšenie konverzačných zručností
- Jednoduchšie a ľahšie čítanie a písanie
- Jednoduchšie vysporiadavanie sa so zvukmi okolia (okolitý ruch, hluk atď)
- Zlepšenie koncentrácie
- Zlepšenie zapamätania počutého
- Ľahšie učenie sa novým slovám
- Jednoduchšie spracovávanie a nasledovanie inštrukcií
- Rozpoznávanie emócií druhých ľudí
- Zlepšenie kvality spevu, lepšie udrží melódiu
- Ľahšie porozumenie vtipov
- Reč sa stáva menej váhavá, je výraznejšia
- Zvýši sa sebavedomie a sebadôvera
- Stráca sa plochý monotónny hlas
- Lepšia diferenciácia podobne znejúcich slov
- Menší výskyt zamieňania písmen, otáčania písmen pri čítaní, ale aj písaní
- Zlepšenie porozumenia čítaného textu
- Znižuje sa počet pravopisných chýb
Eľkonin - tréning fonematického uvedomovania
Proces osvojovania si čítania a písania začína omnoho skôr, ako dieťa prvý krát prekročí školský prah.
Medzi schopnosti, bez ktorých by čítanie a písanie nešlo, patria:
- dobrý jazykový cit,
- schopnosť súvislo rozprávať na tému,
- dobré zrakové vnímanie a pozornosť,
- schopnosť rozmýšľať o jazyku, jeho štruktúre,uvedomovanie si hláskovej štruktúry slova (tzv.fonematické uvedomovanie).
Ak má dieťa tieto schopnosti málo rozvinuté, nedozreté alebo mu úplne chýbajú, dá sa už v predškolskom období predpokladať, že bude mať v škole problémy pri osvojovaní si čítania a písania.
Pre koho je určený?
Program je určený pre deti:
- všetky deti vo veku od 5 rokov ako príprava na čítanie a písanie
- pre predškolákov v materskej škole,
- s odloženou povinnou školskou dochádzkou,
- dyslalické deti alebo s deficitom v hovorenej reči,
- s oneskoreným vývinom reči,
- s narušeným vývinom reči,
- s potenciálnou poruchou učenia,
- z inojazyčného prostredia – vrátane rómskych detí,
- pochádzajúce zo sociálne znevýhodneného prostredia,
- so špeciálnymi potrebami v rámci IVP.
Komplexný program bilaterálnej intergrácie
Bilaterálna integrácia je pohybový program zameraný na rozvoj motoriky, koordinácie, rovnováhy, ale taktiež naposilnenie exekutívnych funkcií a senzo-motorickej integrácie. Tento program vám pomôže dosiahnuť vaše maximum.
- Program BI pracuje od začiatku na tom, aby sa prepájala kognícia s motorikou.
- Program BI výrazne stimuluje exekutívne funkcie.
- Program BI sa nevenuje primitívnym reflexom, ale berie ich do úvahy.
- Program BI je obvykle pre deti zábavný, deti tieto cviky cvičia rady, pretože nie sú nudné.
- Program BI je vynikajúcim prostriedkom, pomocou ktorého podporujeme senzorickú integráciu, pričom juprepájame s motorikou a aj kogníciou zároveň.
Benefity programu bilaterálnej integrácie
- zlepšuje čítanie
- zlepšuje koordináciu
- prepája myslenie s motorikou
- podporuje rovnováhu
- rozvíja schopnosť zamerania pozornosti
- posilňuje pamäť a flexibilitu v myslení
Psychologické intervencie
Individuálna psychologická terapia pre deti a dospievajúcich je zásadným nástrojom pri riešení širokej škály problémov, ktorými sa môžu deti a mladí ľudia stretávať. Od správania a emócií až po vzťahové a sociálne výzvy, terapeutické možnosti sú rozmanité a prispôsobené veku a potrebám každého jednotlivca.
Individuálna psychologická terapia pre deti a dospievajúcich. Pri problémoch:
- so správaním, hnevom a agresivitou detí,
- s komunikáciou,
- so strachmi, úzkosťami a fóbiami,
- so smútkom,
- problémy s vyprázdňovaním (enkompréza),
- psychosomatickými ťažkosťami,
- vzťahovými a emocionálnymi problémami.
Filiálna terapia –nácvik rodičovských zručností
- 10-týždňový tréningový program pre rodičov, ktorý
pomáha posilňovať vzťah medzi rodičom a dieťaťom - program je určený pre rodičov, ktorí majú výchovné
problémy so svojimi deťmi, ale aj rodičom, ktorí chcú
upevniť svoj vzťah s dieťaťom a položiť tak zdravý
základ pre rozvoj svojho dieťaťa - skupinka 3-4 rodičov
- získavanie základných zručností pomáhajúcich pri
výchove dieťaťa - určený pre rodičov detí od 3 do 8 rokov
Individuálne kariérne poradenstvo
- karierové poradenstvo na základe pochopenia
osobnostného zamerania dieťaťa - kariérové poradenstvo pre detí s VPU
Skupinové psychorelaxácie
- Pre deti od 9 rokov
- Skupinové psychorelaxácie sú spoločné aktivity, ktoré
pomáhajú deťom uvoľniť sa, znížiť stres a
podporiť emocionálne zdravie. - Používaný Autogénny tréning, Jacobsonova progresívna
svalová relaxácia, zapájanie imaginácie
Pre koho sú relaxácie dobré?
- Pre deti so stresom a úzkosťou: Pomáhajú zmierniť
pocity strachu, napätia a nervozity, či už
sú spojené so školou, sociálnymi situáciami alebo
domácimi problémami. - Pre deti s ťažkosťami so spánkom: Uvoľňujú telo a
myseľ, čím napomáhajú lepšiemu spánku. - Pre deti s nízkou sebadôverou: Zlepšujú schopnosť
sústrediť sa a zvyšujú sebavedomie. - Pre deti, ktoré sa učia regulovať emócie: Učia ich, ako
zvládať stres a frustráciu.
Psychologické poradenstvo pre rodičov
- ohľadne správnej podpory dieťaťa pri emocionálnych
problémoch a problémoch v správaní - neistoty ohľadne správneho výchovného postupu pre
deti od ranného detstva po adolescenciu
Systemická narativna terapia
- pre deti od 8 rokov až do dospelosti
- cieľom terapie je viesť a podporovať klienta k
svojpomoci - kladie dôraz na rovnocennosť klienta a terapeuta ako
partnerov vo vzájomnej spolupráci (terapii) - systemická terapia aktivizuje osobné a sociálne zdroje
klienta - zameriava pomáhanie viac na prítomné možnosti, ako
na analýzu životnej histórie - sústreďuje sa na riešenie problémov, nenárokuje si
vypátranie ich príčin - vyzdvihuje klientove silné stránky viac, než jeho
zlyhania, či neúspechy
Kognitívne behaviorálna terapia
- pre deti od 8 rokov do dospelosti
- vzťah medzi terapeutom a klientom je vzťahom
vzájomnej spolupráce - vychádza z ucelenej teórie vzniku a udržiavania
psychických porúch - zameriava sa na riešenie prítomných problémov
- používané terapeutické postupy nie sú cieľom, ale len
prostriedkom k dosiahnutiu konkrétneho cieľa, na
ktorom sa pacient s terapeutom dopredu dohodli - KBT sa zameriava na konkrétne zmeny v živote
- KBT je vedecká, edukatívna, jej konečným cieľom je
samostatnosť klienta
Terapia hrou
- pre deti od 3 do 8 rokov
- hra je jazykom detí, preto v špeciálne pripravenej
herničke, môže dieťa pod dohľadom psychológa
spracovavávať všetky emócie a problémy a získavať
potrebné kompetencie, ako tieto problémy riešiť aj v
bežnom živote. - terapeut má možnosť zažívať svet dieťaťa a aktívne s
ním zdieľať situácie, ktoré ho priviedli do terapie. - dáva mu dôležitú spätnú väzbu o jeho prežívaní,
povzbudzuje ho k slobodnému prejavu bez vlastných
komentárov a interpretácií. - v herni sa dieťa učí zvládať reálne životné situácie.
- využíva na to svoje prirodzené danosti a vnútorné
zdroje, učí sa vnútornej sebaregulácii a sebakontrole.
- zameraná na stimuláciu oslabených, resp. oneskorených jazykových schopností podľa individuálnych potrieb dieťaťa.