Pre rodičov

Naše centrum, kde sa počúva, vníma a pomáha

Psychologická diagnostika sa zameriava na:

  • úroveň intelektových schopností,
  • úroveň jednotlivých psychických funkcií (napr. pozornosť, pamäť, myslenie),
  • osobnosť a emocionalitu,
  • reakcie na záťažové situácie a konflikty,
  • individuálnu schopnosť zvládať náročné situácie,
  • hodnotenie kvality spracovania zmyslových podnetov (senzorická integrácia),
  • aktuálne špecifické zmeny v prežívaní a správaní klienta.

Špeciálno-pedagogická diagnostika sa zameriava na:

  • úroveň čiastkových kognitívnych funkcií,
  • posúdenie koordinácie pohybov, rovnováhy, posturálnej stability a jemnej motoriky,
  • včasné zachytenie známok nezrelosti nervového systému a senzorického profilu, ktoré môžu ovplyvňovať učenie, správanie a celkový rozvoj dieťaťa,
  • úroveň školských zručností zodpovedajúcich danému veku klienta,
  • aktuálne špecifické prejavy v prežívaní a správaní klienta,
  • podozrenie na špecifické vývinové poruchy učenia alebo správania a iné zdravotné znevýhodnenia.

Pri prvej návšteve je potrebné zobrať so sebou:

  • kópiu odborných vyšetrení od narodenia klienta;
  • korekčné pomôcky, ktoré klient potrebuje pri práci (napr. okuliare, lupa,…).

Postup vyšetrenia:

  • vyšetrenie začína v dohodnutom čase, zväčša v ranných hodinách v doobedňajšom čase (je dôležité, aby ste nemeškali),
  • klient prichádza v sprievode zákonného zástupcu,
  • zákonný zástupca vyplní potrebné dokumenty, ktoré sú súčasťou osobného spisu klienta (žiadosť o vyšetrenie v SCPP BambiCentrum, anamnestický dotazník),
  • prebieha postupne špeciálno-pedagogické a psychologické vyšetrenie (v trvaní 2 – 3 hodín), prostredníctvom štandardizovaných a neštandardizovaných diagnostických testov a rozhovoru s klientom;
  • po vyšetrení prebieha odborné poradenstvo pre rodiča, v rámci ktorého sa zhodnotia závery realizovaných diagnostík, ako aj následné odporúčania a navrhované postupy ďalších krokov v procese komplexnej diagnostike a následnej intervencie.

Vyšetrenie školskej spôsobilosti

  • ideálny stav vývinu žiaka pri nástupe na základnú školu je vtedy, ak sú čiastkové kognitívne/ špecifické funkcie rovnomerne rozvinuté,
  • ak je vývin dieťaťa od narodenia oneskorený alebo nerovnomerný, spoje medzi analyzátormi sa vytvárajú ťažšie a špecifické funkcie mozgu tak dozrievajú nerovnomerne a celkovo podpriemerne,
  • prejavy tohto nerovnomerného vývinu pozorujeme už v ranom a predškolskom veku, a to v oblasti oneskorenej reči, grafomotorickej neobratnosti, sociability,
  • neskôr ako problémy v školských zručnostiach, ktoré vznikajú ako dôsledok rôznych variantov deficitov v špecifických funkciách u týchto žiakov, ktoré sa prejavujú v oblastiach vizuálnej percepcie (vizuálne členenie, vizuálna diferenciácia, vizuálna pamäť), v auditívnej percepcie (auditívne členenie, auditívna difereciácia, auditívna pamäť), priestorovej orientácie (hmatové vnímanie, telesná schéma, dvojdimenzionálna priestorová orientácia), v intermodálnych vzťahoch a v serialite,
  • práve tieto oslabenia sú následne jedným z predpokladov vzniku vývinových porúch u detí a žiakov, a to najmä vývinových porúch učenia a porúch aktivity a pozornosti.

Vyšetrenie školskej spôsobilosti sa zameriava na:

  • získanie informácie o aktuálnych schopnostiach a zručnostiach a predpokladoch dieťaťa, ktoré sú potrebné na optimálny štart v základnej škole a nadobúdanie školských zručností:
    • úroveň čiastkových kognitívnych/ špecifických funkcií,
    • úroveň predčitateľských zručností,
    • úroveň grafomotorických zručností,
    • úroveň matematických predstáv,
    • sociálne, emocionálne prejavy a psychomotorický vývin.
  • vyšetrenie začína v dohodnutom čase, zväčša v ranných hodinách v doobedňajšom čase (je dôležité, aby ste nemeškali);
  • klient prichádza v sprievode zákonného zástupcu;
  • zákonný zástupca vyplní potrebné dokumenty, ktoré sú súčasťou osobného spisu klienta (žiadosť o vyšetrenie v SCPP BambiCentrum, anamnestický dotazník),
  • prebieha postupne špeciálno-pedagogické a psychologické vyšetrenie (v trvaní 2 – 3 hodín), prostredníctvom štandardizovaných a neštandardizovaných diagnostických testov a rozhovoru s klientom;
  • po vyšetrení prebieha odborné poradenstvo pre rodiča, v rámci ktorého sa zhodnotia závery realizovaných diagnostík, ako aj následné odporúčania a navrhované postupy ďalších krokov v procese komplexnej diagnostike školskej spôsobilosti
  • v prípade zisteného nerovnomerného, resp. oneskoreného vývinu je klientovi navrhnutý proces následnej intervencie, prípadne pokračovanie v plnení povinnej školskej dochádzky v materskej škole (t.j. „odklad školskej dochádzky“).

Pri prvej návšteve je potrebné zobrať so sebou:

  • kópiu odborných vyšetrení od narodenia klienta;
  • korekčné pomôcky, ktoré klient potrebuje pri práci (napr. okuliare, lupa,…).

Pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole (v minulosti tzv. „odklad školskej dochádzky“)

Od 1.1.2021 je účinná nová legislatívna zmena zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Táto zmena upravuje postup pri podávaní žiadaní o pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ.

Kto má podať podnet na pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ?

  • zákonný zástupca informuje riaditeľku MŠ, že by mal záujem o pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ pre svoje dieťa,
  • riaditeľka MŠ odporučí zákonnému zástupcovi návštevu príslušného zariadenia poradenstva prevencie.

Kedy je potrebné uvažovať o pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ?

  • ak má rodič pochybnosti o tom, či dieťa dosiahlo školskú spôsobilosť (t.j. má ťažkosti napr. v grafomotorických činnostiach, v nestálej pozornosti pri vedených činnostiach, oneskorený alebo narušený vývin reči, a pod.),
  • ak učiteľka/riaditeľ MŠ odporučí zákonnému zástupcovi, aby ich dieťa pokračovalo v plnení povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ.

Musí ísť dieťa na zápis do základnej školy, aj keď rodič podal žiadosť na pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ?

  • Áno. Rodič má zákonnú povinnosť zapísať dieťa do ZŠ pri splnení podmienky veku. Každý dieťa po dovŕšení 6 rokov na zápis do ZŠ bude musieť ísť aj napriek tomu, že zákonný zástupca uvažuje dať žiadosť na pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ. V ZŠ bude zákonný zástupca dieťaťa sám iniciatívne informovať riaditeľa ZŠ o tom, že požiada riaditeľku MŠ o pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ.
  • Ak dieťa ani po pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole nedosiahlo školskú spôsobilosť, začne najneskôr 1. septembra, ktorý nasleduje po dni, v ktorom dieťa dovŕšilo 7.rok veku, plniť povinnú školskú dochádzku v ZŠ.

Čo musí rodič predložiť pri žiadosti na pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ?

Potrebná je písomná žiadosť s prílohami:

  • písomný súhlas príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie,
  • písomný súhlas pediatra,
  • informovaný súhlas zákonného zástupcu.

Kto vydáva rozhodnutie o pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ?

Rozhodnutie vydáva riaditeľ MŠ.

Špeciálno-pedagogické intervencie

Skupinové špeciálno-pedagogické intervencie- cielená stimulácia oslabených čiastkových kognitívnych a špecifických funkcií a ich následné prepájanie so školskými zručnosťami podporuje nielen učenie, ale aj celkové úspešné fungovanie dieťaťa v každodennom a školskom prostredí. V rámci našich skupinových špeciálno-pedagogických intervencií pracujeme so žiakmi systematicky a cielene prostredníctvom overených špeciálnych programov:

Školský program bilaterálnej integrácie – zameraný na rozvoj spolupráce oboch mozgových hemisfér a zlepšenie koordinácie pohybov, čo podporuje školské zručnosti ako čítanie, písanie a pozornosť.

Program stimulácie špecifických funkcií – rozvíja zrakové, sluchové, priestorové a motorické vnímanie, ktoré sú základom pre osvojenie si školských vedomostí.

Fonomatické a fonologické uvedomovanie – kľúčové pre rozvoj predčitateľských a čitateľských zručností, najmä pri predchádzaní alebo zmierňovaní porúch učenia.

Rozvoj sociálnych zručností – posilňujeme schopnosti detí nadväzovať a udržiavať vzťahy, zvládať konflikty, spolupracovať a vyjadrovať svoje potreby vhodným spôsobom.

Program KUPOZ vypracovala klinická psychologička PhDr. Pavla Kuncová za účelom rozvoja pozornosti u detí. Program je určený pre deti mladšieho školského veku od 8 do 12 rokov. Zameraný je najmä na rozvíjanie sluchového a zrakového vnímania, sluchovej a zrakovej pamäte, schopnosti koncentrácie pozornosti, logické myslenie a vyjadrovacie schopnosti.

Pre koho je vhodný

  • s poruchami pozornosti a hyperaktivitou,
  • poruchami učenia,
  • pomalším psychomotorickým tempom,
  • neurotickými ťažkosťami,
  • s hraničným intelektom,
  • s intelektovým nadaním

Ako funguje

Hravým spôsobom trénuje návyky pozornosti, priestorových vzťahov, pojmového myslenia či psychomotorického tempa. Základom programu je práca v domácom prostredí, založený je na spolupráci rodiča a dieťaťa, kedy rodič s dieťaťom pracuje s pripravenými pracovnými listami pod metodickým vedením zaškoleného odborníka (špeciálny pedagóg) a nasleduje jeho odporúčania.

Trvanie programu je 15 týždňov, kedy rodič spolu s dieťaťom pracuje denne približne 15 – 20 minút. Dôležitá je pozitívna motivácia dieťaťa pre prácu, kladenie dôrazu na udržanie a prenášanie pozornosti. Rodič v dohodnutých intervaloch (napr. každých 14 dní) príde na konzultačné stretnutie s odborníkom, kedy sa oboznámi s ďalším postupom v programe. Jednotlivé úlohy majú stúpajúcu náročnosť, niektoré sú časovo limitované. Dieťa sa takto učí pracovať s časovým limitom, zvyknúť si na časové obmedzenie v situáciách, ktoré ho neohrozujú. Úspech programu spočíva už vo vykonaní zadaných úloh a nie v ich riešeniach.

Čo posilňuje

  • pozitívnu komunikáciu a vzťah medzi dieťaťom a rodičom,
  • psychomotorické tempo,
  • výkon v koncentrácii pozornosti dieťaťa,
  • sebavedomie dieťaťa,
  • emočné vyladenie pri prístupe k pravidelnej práci,
  • odbúranie stresu z časového limitu,
  • celkové zlepšenie školského výkonu
  • podporuje učenie sa pravidelnosti vykonávania cielenej činnosti

Postup: konzultácie s odborníkom 2 x mesačne (príp. podľa potreby) – 20 eur /rozsah 30- 45 min./

JIAS sluchový tréning môže byť prínosom pre deti, mládež a dospelých s rôznymi rečovými a/alebo jazykovými problémami, prejavujúcimi sa na úrovni tak verbálnej (slovnej), ako i písomnej (vrátane špecifických porúch učenia a dyslexie). Toto môže zahŕňať ťažkosti v jednej, alebo niekoľkých nasledovných oblastiach:

  • Správna výslovnosť
  • Expresia (rozprávanie)
  • Sluchové spracovávanie / počúvanie
  • Písaný jazyk (dyslexia)
  • Čítanie
  • Písanie / pravopis
  • Fonematické/fonologické uvedomovanie
  • Dyspraxia
  • Poruchy autistického spektra
  • Porozumenie a zapamätanie informácií a inštrukcií
  • Časovo obmedzená schopnosť udržať pozornosť – ťažkosti s koncentráciou
  • Sebavedomie a sebadôvera
  • Správanie – v dôsledku zníženej schopnosti komunikácie
  • Precitlivenosť na hluk alebo určité zvuky

JIAS sluchový tréning vykazuje veľmi dobré výsledky pri nasledovnej symptomatike:

  • Zlepšenie konverzačných zručností
  • Jednoduchšie a ľahšie čítanie a písanie
  • Jednoduchšie vysporiadavanie sa so zvukmi okolia (okolitý ruch, hluk atď)
  • Zlepšenie koncentrácie
  • Zlepšenie zapamätania počutého
  • Ľahšie učenie sa novým slovám
  • Jednoduchšie spracovávanie a nasledovanie inštrukcií
  • Rozpoznávanie emócií druhých ľudí
  • Zlepšenie kvality spevu, lepšie udrží melódiu
  • Ľahšie porozumenie vtipov
  • Reč sa stáva menej váhavá, je výraznejšia
  • Zvýši sa sebavedomie a sebadôvera
  • Stráca sa plochý monotónny hlas
  • Lepšia diferenciácia podobne znejúcich slov
  • Menší výskyt zamieňania písmen, otáčania písmen pri čítaní, ale aj písaní
  • Zlepšenie porozumenia čítaného textu
  • Znižuje sa počet pravopisných chýb

Proces osvojovania si čítania a písania začína omnoho skôr, ako dieťa prvý krát prekročí školský prah.

Medzi schopnosti, bez ktorých by čítanie a písanie nešlo, patria:

  • dobrý jazykový cit,
  • schopnosť súvislo rozprávať na tému,
  • dobré zrakové vnímanie a pozornosť,
  • schopnosť rozmýšľať o jazyku, jeho štruktúre,uvedomovanie si hláskovej štruktúry slova (tzv.fonematické uvedomovanie).

Ak má dieťa tieto schopnosti málo rozvinuté, nedozreté alebo mu úplne chýbajú, dá sa už v predškolskom období predpokladať, že bude mať v škole problémy pri osvojovaní si čítania a písania.

Pre koho je určený?

Program je určený pre deti:

  • všetky deti vo veku od 5 rokov ako príprava na čítanie a písanie
  • pre predškolákov v materskej škole,
  • s odloženou povinnou školskou dochádzkou,
  • dyslalické deti alebo s deficitom v hovorenej reči,
  • s oneskoreným vývinom reči,
  • s narušeným vývinom reči,
  • s potenciálnou poruchou učenia,
  • z inojazyčného prostredia – vrátane rómskych detí,
  • pochádzajúce zo sociálne znevýhodneného prostredia,
  • so špeciálnymi potrebami v rámci IVP.

Bilaterálna integrácia je pohybový program zameraný na rozvoj motoriky, koordinácie, rovnováhy, ale taktiež naposilnenie exekutívnych funkcií a senzo-motorickej integrácie. Tento program vám pomôže dosiahnuť vaše maximum.

  • Program BI pracuje od začiatku na tom, aby sa prepájala kognícia s motorikou.
  • Program BI výrazne stimuluje exekutívne funkcie.
  • Program BI sa nevenuje primitívnym reflexom, ale berie ich do úvahy.
  • Program BI je obvykle pre deti zábavný, deti tieto cviky cvičia rady, pretože nie sú nudné.
  • Program BI je vynikajúcim prostriedkom, pomocou ktorého podporujeme senzorickú integráciu, pričom juprepájame s motorikou a aj kogníciou zároveň.

Benefity programu bilaterálnej integrácie

  • zlepšuje čítanie
  • zlepšuje koordináciu
  • prepája myslenie s motorikou
  • podporuje rovnováhu
  • rozvíja schopnosť zamerania pozornosti
  • posilňuje pamäť a flexibilitu v myslení

Individuálna psychologická terapia pre deti a dospievajúcich je zásadným nástrojom pri riešení širokej škály problémov, ktorými sa môžu deti a mladí ľudia stretávať. Od správania a emócií až po vzťahové a sociálne výzvy, terapeutické možnosti sú rozmanité a prispôsobené veku a potrebám každého jednotlivca.

Individuálna psychologická terapia pre deti a dospievajúcich. Pri problémoch:

  • so správaním, hnevom a agresivitou detí,
  • s komunikáciou,
  • so strachmi, úzkosťami a fóbiami,
  • so smútkom,
  • problémy s vyprázdňovaním (enkompréza),
  • psychosomatickými ťažkosťami,
  • vzťahovými a emocionálnymi problémami.
Filiálna terapia –nácvik rodičovských zručností
  • 10-týždňový tréningový program pre rodičov, ktorý
    pomáha posilňovať vzťah medzi rodičom a dieťaťom
  • program je určený pre rodičov, ktorí majú výchovné
    problémy so svojimi deťmi, ale aj rodičom, ktorí chcú
    upevniť svoj vzťah s dieťaťom a položiť tak zdravý
    základ pre rozvoj svojho dieťaťa
  • skupinka 3-4 rodičov
  • získavanie základných zručností pomáhajúcich pri
    výchove dieťaťa
  • určený pre rodičov detí od 3 do 8 rokov
Individuálne kariérne poradenstvo
  • karierové poradenstvo na základe pochopenia
    osobnostného zamerania dieťaťa
  • kariérové poradenstvo pre detí s VPU
Skupinové psychorelaxácie
  • Pre deti od 9 rokov
  • Skupinové psychorelaxácie sú spoločné aktivity, ktoré
    pomáhajú deťom uvoľniť sa, znížiť stres a
    podporiť emocionálne zdravie.
  • Používaný Autogénny tréning, Jacobsonova progresívna
    svalová relaxácia, zapájanie imaginácie

Pre koho sú relaxácie dobré?

  • Pre deti so stresom a úzkosťou: Pomáhajú zmierniť
    pocity strachu, napätia a nervozity, či už
    sú spojené so školou, sociálnymi situáciami alebo
    domácimi problémami.
  • Pre deti s ťažkosťami so spánkom: Uvoľňujú telo a
    myseľ, čím napomáhajú lepšiemu spánku.
  • Pre deti s nízkou sebadôverou: Zlepšujú schopnosť
    sústrediť sa a zvyšujú sebavedomie.
  • Pre deti, ktoré sa učia regulovať emócie: Učia ich, ako
    zvládať stres a frustráciu.
Psychologické poradenstvo pre rodičov
  • ohľadne správnej podpory dieťaťa pri emocionálnych
    problémoch a problémoch v správaní
  • neistoty ohľadne správneho výchovného postupu pre
    deti od ranného detstva po adolescenciu
Systemická narativna terapia
  • pre deti od 8 rokov až do dospelosti
  • cieľom terapie je viesť a podporovať klienta k
    svojpomoci
  • kladie dôraz na rovnocennosť klienta a terapeuta ako
    partnerov vo vzájomnej spolupráci (terapii)
  • systemická terapia aktivizuje osobné a sociálne zdroje
    klienta
  • zameriava pomáhanie viac na prítomné možnosti, ako
    na analýzu životnej histórie
  • sústreďuje sa na riešenie problémov, nenárokuje si
    vypátranie ich príčin
  • vyzdvihuje klientove silné stránky viac, než jeho
    zlyhania, či neúspechy
Kognitívne behaviorálna terapia
  • pre deti od 8 rokov do dospelosti
  • vzťah medzi terapeutom a klientom je vzťahom
    vzájomnej spolupráce
  • vychádza z ucelenej teórie vzniku a udržiavania
    psychických porúch
  • zameriava sa na riešenie prítomných problémov
  • používané terapeutické postupy nie sú cieľom, ale len
    prostriedkom k dosiahnutiu konkrétneho cieľa, na
    ktorom sa pacient s terapeutom dopredu dohodli
  • KBT sa zameriava na konkrétne zmeny v živote
  • KBT je vedecká, edukatívna, jej konečným cieľom je
    samostatnosť klienta
Terapia hrou
  • pre deti od 3 do 8 rokov
  • hra je jazykom detí, preto v špeciálne pripravenej
    herničke, môže dieťa pod dohľadom psychológa
    spracovavávať všetky emócie a problémy a získavať
    potrebné kompetencie, ako tieto problémy riešiť aj v
    bežnom živote.
  • terapeut má možnosť zažívať svet dieťaťa a aktívne s
    ním zdieľať situácie, ktoré ho priviedli do terapie.
  • dáva mu dôležitú spätnú väzbu o jeho prežívaní,
    povzbudzuje ho k slobodnému prejavu bez vlastných
    komentárov a interpretácií.
  • v herni sa dieťa učí zvládať reálne životné situácie.
  • využíva na to svoje prirodzené danosti a vnútorné
    zdroje, učí sa vnútornej sebaregulácii a sebakontrole.
  • zameraná na stimuláciu oslabených, resp. oneskorených jazykových schopností podľa individuálnych potrieb dieťaťa.